Geschreven door: ibidem op 12 november 2011 @ 7:26 pm
Een concrete interventiemogelijkheid die ik van harte aan kan bevelen is de medewerkers zowel de verantwoordelijk als de mogelijkheid te geven om binnen de eigen persoonlijke kernkwaliteit èn het eigen kennis- en interessegebied te werken. Persoonlijk heb ik zeer goede ervaring met een systeem waarin ik medewerkers 2/5 van hun beschikbare tijd inroosterde op support activiteiten, 2/5 op delivery activiteiten en 1/5 voor vrije invulling op liet. Voor de ‘vrije invulling’ diende iedere medewerker echter wel een (bescheiden) projectplan op te stellen om deze uren te besteden aan de verbetering van de dienstverlening naar eigen inzicht, inclusief urenverantwoording en deliverables. Concreet leverde de invoering van dit systeem op dat:
- Support en Delivery activiteiten goed naast elkaar uitgevoerd werden
- De kennis van activiteiten goed over meerdere medewerkers verspreid en dus redundant werd
- De medewerker s beduidend efficiënter bleken te gaan werken: de zelfde hoeveelheid werk na invoering in 4/5 van de tijd uitgevoerd, terwijl in de resterende tijd projecten werden uitgevoerd die voorheen als ‘nice to have’ structureel bleven liggen
- De medewerkers zowel in de uitvoer van de reguliere Support en Delivery activiteiten gemotiveerder bleken te worden, maar vooral uitmuntend presteerden in hun vrije ruimte. Het was niet ongebruikelijk dat medewerkers naast de gereserveerde werktijd vrijwillig extra vrije tijd aan hun spendeerden om hun ‘Pet Project’ (zoals het al snel genoemd werd)
- Ongeacht ervaring of kennisniveau alle medewerkers door deze vorm van ‘empowerment’ op bescheiden schaal ervaring opdeden met projectmanagement, wat veel medewerkers extra motivatie, zelfvertrouwen en ervaring gaf versneld door te groeien naar functies met meer verantwoordelijkheden
- De kwaliteit van dienstverlening werd direct verhoogd door de extra verbeteringen die dankzij diverse ‘Pet Projects’ werden geïmplementeerd, en indirect doordat medewerkers proactiever gingen kijken naar de organisatiedoelstelling en hun eigen rol hierin.
Tags: cultuurverschillen, HR, HRM, jonge honden, personeel
Categorien: verandermanagement
Interessant de benadering om 1/5 van de tijd vrij te geven voor ‘pet-projects’. In onderstaande studie blijkt dat een creatitief bijproject creativiteit stimuleert en als gevolg daarvan ook op andere punten beter presteert:
http://www.spring.org.uk/2014/04/the-positive-effect-of-creative-hobbies-on-performance-at-work.php