Geschreven door: ibidem op 5 april 2011 @ 1:07 am
Change Kalender
Waarschijnlijk heeft U zelf al een planning voor de reguliere onderhoudstaken zoals de bekende releases van securitypatches door Microsoft. Combineer deze vaste onderhoudstaken en eventuele andere (grotere)wijzigingen op een actueel overzicht en publiceer deze. Dit kan bijvoorbeeld op een intranet, via bedrijfsmailgroepen maar ook prima via een gedeelde Calendar Exchange/Outlook. Aangezien U zegt Configuratie Management reeds ingericht te hebben wellicht een volgende stap voor de belangrijkste ICT-componenten in kaart te brengen welke gebruikersgroepen en/of afdelingen hier last van ondervinden zodat U gericht kun afstemmen en informeren.
Dit zij slechts een drietal verbeteringen die U eenvoudig kunt invoeren, maar erg belangrijke voordelen van het Change Management proces ondersteunen. Uiteraard zijn er meer verbeteringen mogelijk, maar U zult zien dat als U met deze verbeteringen aan de slag gaat U vanzelf tegen andere verbetermogelijkheden aanloopt. Merk overigens op dat ik het hier nog niet over Service Management softwarepakketten heb gehad. Hoezeer vendors van pakketten als Topdesk, Assyst, ExpertDesk, Planonof HP-Servicedesk U ook willen doen geloven dat succes hiermee staat of valt kan ik U zeggen dat de eerste voordelen binnen Change Management al te behalen zijn zonder aanvullende tooling. Het is wel handig voor o.a. efficiency, monitoring en sturing maar binnen een kleinschalige ICT-operatie niet strikt noodzakelijk.
Tags: CAB, Change Kalender, Change Management, Gratis Adviseurs, itil, quick wins, standaardisatie
Categorien: procesmanagement