Geschreven door: ibidem op 5 april 2011 @ 1:07 am
Via het open forum Gratisadviseurs werd me een veel voorkomende vraag gesteld, namelijk of invoering van ITIL-processen geen administratieve rompslomp zou veroorzaken:
Binnen mijn bedrijf (ca. 60 werkplekken) hebben we een tijdje geleden Incident Management en Configuratie Management ingevoerd. Dit werkt best goed nu, en de gebruikers zijn er inmiddels aangewend. Mijn baas wil nu graag dat ik Change Management ga invoeren, maar daar ben ik zelf nog een beetje huiverig voor. We werken slechts met 3 man (2,5 fte) en ik ben bang dat extra procedures ons veel werk zal bezorgen, ook omdat onze IT-infrastructuur eigenlijk best overzichtelijk is. Is er een manier om die ITIL-processen ‘lean & mean’ in te voeren? Ik wil best Change Management invoeren, maar ik weet niet of ik dan ‘alles’ van dat proces in moet voeren, of dat ik dat slechts gedeeltelijk of misschien geleidelijk in kan voeren.
Ik begrijp uw reserves en aanzien van de invoering van processen. Als U binnen een relatief kleine organisatie (60 werkplekken) die onderhouden wordt door een ICT-afdeling van feitelijk 2,5 man is het inderdaad belangrijk om niet zonder meer processen ‘uit de boekjes’ klakkeloos in te voeren. U kunt zicht voorstellen dat de processen van bijvoorbeeld een grote internationale bank met vele gescheiden ICT-afdelingen en onderdelen die behalve duizenden werkplekken ook complexe backoffice systemen variërend van mainframe- tot web-farms beheren er anders uit zal zien dan een klein IT-team zoals het uwe dat waarschijnlijk bestaat uit 2 technische specialisten en iemand die de Servicedesk bemand. In het laatste geval is redelijk goed bij te houden waar U en uw collega’s mee bezig zijn, en heeft U waarschijnlijk ook een redelijk overzicht van uw eigen infrastructuur aangezien U waarschijnlijk ook regelmatig voor elkaars taken in moet vallen.
Tags: CAB, Change Kalender, Change Management, Gratis Adviseurs, itil, quick wins, standaardisatie
Categorien: procesmanagement